torsdag den 5. maj 2011

Påske- og restferie i Jylland og Skagen

Fra Skærtorsdag til Arbejdernes Internationale Kampdag var jeg i Jylland, primært i Skagen. Jeg skulle se på fugle med Henrik Kisbye i Skagen fra 2. påskedag og frem men forinden tog jeg et par overnatninger i Jylland og startede i Skagen et par dage før sammen med Torbjørn Eriksen.

Torsdag middag startede jeg hjemmefra og pga diverse vejarbejder og biluheld (andres) nåede jeg først frem til Skjern enge hen under aftenen. Området er herligt stort og ikke nemt at overskue. Jeg obsede fra Hestholm og fra skjulet ved Lønborggård. Nogle og tyve sorthalsede lappedykkere samt en ilder var bedste obs der. I Nymindegab havde jeg min første rødstjert i år. Overnattede i Mejlbygårds Bed&Breakfast tæt på Stadil. Fredag morgen obsede jeg ved en nyetableret sø umiddelbart øst for Stadil by samt ved Mellem- og Sønderdyb. I Sønderdyb var der en sølvhejre der blev jagtet af en knopsvane så den fløj op med korte mellemrum. Et par blåhalse, en græshoppesanger, skægmejser og enkelte dværgmåger ved Mellemdyb var morgenens bedste obs, der blev akkompagneret af paukende rørdrumme.


Sølvhejre jagtet af knopsvane. Sønderdyb, Vest stadil fjord, 22.4.11

Blåhals, han, i rørene ved Mellemdyb, Vest stadil fjord, 22.4.11

Efter stort morgenmåltid hos min værtsfamilie drog jeg langsomt nordover og rundede Fjandø hvor jeg missede skestork med et par minutter. Der var næsten ingen kortnæbbede gæs på turen, men ved Klægodde, Bøvling fjord var en flok på godt 4000 bramgæs. Jeg var kort ude på Harboøre tange men dårlig lugt fra Cheminova i den østlige vind samt viden om hvad der ligger i undergrunden gjorde at opholdet blev kort og jeg trillede mod Thyborøn og færgen til Agger tange. Her brugte jeg godt tre timer uden de store opdagelser, men der var dog syngende blåhals, en del brushøns og en havørn der slog en måge og gav sig til at fortære byttet. Videre til Revlsbuske i håb om tidlig pomeransfugl men kun et par tusinde hjejler og halvandet hundrede digesvaler kom i notesbogen derfra. Kogleaks/Kærup holme samt Bygholmdæmningen blev kortvarigt rundet og gav 5 skestorke, inden turen gik mod Villerslev og turens anden B&B. Her havde familien holdt påskefrokost med børn og børnebørn og jeg fik en øl med. Barnebarnet på 5 år spurgte efter godt en times tid om jeg overhovedet var fra Danmark idet jeg talte så underligt! Bedstefaderen omtalte en givtig mose som jeg absolut skulle se næste morgen, men det endte med at vi kørte derned kort før mørkets frembrud. Selv der kunne jeg se at jeg ikke behøvede at bruge tid der næste morgen. Aftenturen fortsatte med dens oprindelige formål: check af jagtmarkerne før bukkejagten går ind!

Næste morgen kørte jeg over Lønnerup fjord, Hovsør og Arup holme før jeg endte i Kraptårnet, Vejlerne. Som sædvanligt mange fugle men intet specielt at notere. Efter denne morgenobs kørte jeg til Skagen hvor jeg ankom til Nordstranden lidt før middag og mødte Torbjørn samt Hans Ægidius samt en masse andre ornitologer, der de næste mange dage delte oplevelser med mig. Jeg fik næsten med det samme sort glente som årsart og eftermiddagens trækobs i Storeklit gav en 20 fiskeørne, en halv snes dværgfalke, hav- og kongeørn samt topmejse, som man som sjællænder altid er glad for at se/høre. Derefter indlogerede Torbjørn og jeg os i Jørgen Kabels anneks som blev mit hjem de næste 8 dage. Vi nappede lige broget fluesnapper i Batteriskoven fra ølbænken foran annekset.

Næste morgen startede som de efterfølgende med morgenobs fra Nordstranden hvor især lommerne blev grundigt talt og holdt øje med for at finde eller i det mindste se, en hvidnæbbet lom. Bedste obs første morgen var en sortterne. Ved 11 tiden omrokerede vi igen til Storeklit hvorfra vi obsede resten af dagen. Vi kom lige for sent til at se en steppehøg ordentligt, vi så den kun bagfra og på afstand. En 7 vandrefalke, 15 fiskeørne, 3 hvide storke samt en hedehøg sidst på eftermiddagen var dagens bedste obs. Hedehøgen havde i lang tid en rigtig god profil for steppehøg men da den kom i medlys var der ingen dragtkarakterer overhovedet der pegede i den retning. Den blev efterfølgende også set ved Nordstranden af bl.a. JAE.

2. påskedag blev ret hektisk! Morgenobsen forløb ganske stilfærdigt, med albino marsvin som kuriosum. Allerede fra kl. 10 placerede vi os på Flagbakken idet trækket de to foregående dage, trods østlige vinde ikke blev presset helt ud mod vest. Vi havde vel næppe været der en time før en melding om lys fase af dværgørn indløb fra Grenen. Her udviste Torbjørn og jeg prisværdig is i maven og valgte at blive ud fra devisen om at sjældne ørne ALDRIG trækker ud. Jeg ringede til Kisbye der var langsomt på vej sydfra og sagde at det nok ville være en god ide at skynde sig nordpå. Vi stod vel i nærmere 45 nervepirrende minutter, omgivet af flere mere og mere frustrerede ornitter og var konstant i kontakt med folk længere nord på odden. Ørnen blev meldt langsomt tilbage og lige pludselig slog Torbjørn til og fandt den i en stor skrue musvåger. Fuglen var langt væk og ikke i det bedste lys men vi kunne da se at det var en dværgørn. Da den gjorde et nyt trækforsøg var vi begge enige om at følge efter for at se den godt. Vi kørte til Vippefyret og stod på græsarealerne der, hvor en masse musvåger lå og skruede. Efter cirka 20 minutter får vi begge øje på den og vi nyder den nu ganske godt i en halv times tid hvorefter vi taber den da den bevæger sig det sidste stykke ud. Det var vist sidste gang den blev set. Om den trak ud eller forsvandt tilbage i baglandet skjult blandt de mange våger er der vist ingen der ved. Kisbye kom et par timer for sent, men i hans spejden efter den bette ørn blev han belønnet med et andet kryds: lille skrigeørn som vi tidligere havde set på Flagbakken. Vi valgte ikke at stå sammen da Kisbye ankom, for at sprede indsatsen lidt. Torbjørn tog glad og veltilfreds hjem med nyt kryds i bogen og Henrik indlogerede sig på hans plads i annekset.

Tirsdag blev præget af havgus fra morgenstunden der umuliggjorde obs før kl 8. Vi var spøjst nok eneste fuglekikkere i klitten der og noterede 527 rødstrubede lommer inden vi lukkede obsen. Onsdag var samlet set også en ganske tam dag, selv om det jo egentlig er forkert at sige på en dag hvor man ser hav-og kongeørn, sortspætte på trækforsøg, ringdrossel og en del andet små gode arter, men man bliver hurtig forvænt. Torsdag morgen gav hvidvinget måge, næsten fuldt udfarvet adult fugl, trækkende markpiber og 700 rødlommer. Trækobsen fra Flagbakken var den sædvanlige kop te, gode arter ja, men nu HAR vi set dem...

Fredag morgenobs vil blive husket for den skandaløse opførsel af afgående formand Hjort og kompagni der stod og fedtede med en hvidnæbbet lom som de havde fået at vide fra chefklitten var på vej, UDEN at råbe den videre til os. Den passerede i stor højde stort set lige over os. Resultatet var, at vi så kun røven af den på lang afstand og i modlys. Kisbye som manglede arten var ikke helt tilfreds.Vi vendte kort Flagbakken men fuglene trak endnu en gang øst for os i modlys, så vi valgte lidt utraditionelt at stille os ude ved Vippefyret. Her havde vi nogle fugle ganske godt men der er givet trukket en masse som vi ikke så. En steppehøg på nogen afstand i varmeflimmer så vi sammen med JHC. Sidst på dagen kom så melding om en slangeørn set fra Damsted klit der var inde og vende over byen men ikke kom helt ud. Også et hul på Kisbyes liste.

Lørdag blev endnu en kanondag. Vinden var i syd og sydøst så vi havde næsten besluttet på forhånd at blive ved Nordstranden hele dagen. Den disposition foretog de lokale også og det var helt fint. Først havde vi en 2k steppehøg på ganske tæt hold.



Derefter blev der meldt islom fra Grenen der havde den venlighed at trække ganske langt mod vest inden den stak nordover så vi så den fornuftigt. Ikke længe efter opdagede Knud Pedersen en fin hvidnæbbet lom som kom et stykke ude men med alle karakterer at erkende. Så var Kisbye glad igen. Senere skulle han blive gladere da der i dagens vrimmel af rovfugle var gårdagens slangeørn. En fugl som han faktisk selv først fandt af os ved Nordstrand; den var dog forinden meldt fra Storeklit og JHC havde set noget et minuts tid før.

Lys slangeørn, Skagen Nordstrand, 30.4.11

Jeg fik efter middag overdraget tælletjansen af rødlommer, sortænder og fjordterner af selveste Mr Skagen (KNP) og koncentrerede mig så meget derom at jeg ikke fik nydt alle de mange fine rovfugle der kom i perfekt retning, med kanonunderbelysning som kun kan ses i Skagen. Kun den næsten adulte han steppehøg som blev spottet i stor højde brugte jeg en del tid på - første gang jeg ser den type herhjemme. Dagens klik af lommer endte på aprilfine 1502.

Søndag var hjemrejse dag og kunne næsten kun blive lidt af et antiklimaks ovenpå kanondagen. Og ganske rigtig, det blæste en kold nordøst og der var få fugle. En melding om mulig præriemåge set ved Hirtshals skærpede dog sanserne men efterfølgende tror jeg observatørerne ændrede det til en dværgmåge... Vi lukkede og slukkede og kørte hjemad, fyldt med gode minder fra slutapril 2011. Det var første gang jeg var i Skagen udenfor maj måned, men absolut ikke sidste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar