fredag den 15. april 2011

Møn tur

Ferieåret går på hæld og jeg var heldig at have valgt at holde fri denne fredag, hvor vejret var ganske forårsfint. Jeg kørte til Møn for at checke forskellige lokaliteter ud. Første stop var Høvblege hvor jeg så 3 ringdrosler, 1 han og 2 hunner. Derefter videre til Bødkermosen og ud af traktorsporet til klinten, hvor PSH som sædvanligt var at finde. Der lå en del dis over havet og han spåede at det ikke ville blive den store trækdag på Møn. Der havde heller ikke været noget fald af småfugle, måske med undtagelse af rødhalse som var ganske talrige i løbet af dagen. Efter at have taget afsked med Per returnerede jeg og så en fjeldvåge og 8 traner. Jydelejet var lige så tomt for fugle, men jeg havde dog i alt 3 husrødstjerter. Per havde om morgenen været ved Ålebæk strand og kunne fortælle om løvsanger. Den hørte jeg ikke da jeg kom derud. Endnu en flok på 26 traner sås over selve Ålebæk by. Kørte forbi den dobbeltsyngende phylloscopus (gran+løv) i Keldby. Hørte den, den sang hver anden gang som den ene, og næste gang den anden. Ulvshale skov og strandenge gav skægmejse og munk, mens Nyord kirkegård endelig kunne give årets første løvsanger til mig. Fra fugletårnet på engene så jeg to havørne. På vej tilbage var jeg et kort smut forbi Gåsesøen i Ulvshaleskoven, hvor der lå et par atlingænder blandt mange andre ænder. Sluttede af ved Stege jordbassiner, hvor der var gul vipstjert som årsart, og ikke så mange bjergænder som jeg synes der plejer at være der. Lige da jeg skulle til at forlade området kom en flok måger ind fra havet og en af dem kaldte underligt. Var straks klar over at det kunne være sorthovedet måge og fandt den også flyvende over. Flokken gik ned på en mark syd for bassinerne men inden jeg nåede derover havde de smidt sig i et af bassinerne. Fik kontakt med PSH, bare for lige at sikre mig at de lokale blev orienteret. Mens jeg kommunikerede med ham fløj mågen væk fra bassinet og sås ikke mere. Men for mig var det en fin ædelart.
Sorthovedet måge, Stege jordbassiner, 15. april 2011
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar