søndag den 19. april 2015

Småfuglefald på Gniben

Var i dag forbi min gamle "favorit"lokalitet Gniben. Strålende forårssolskin, lidt over 10 grader og vinden fra nordøst. Allerede de første par meter inde på Søværnets våbenskole kunne jeg se at det vimsede med især rødhalse - havde ofte mere end 5 stykker i samme kikkertfelt. Også gransangere var der en del af i krat og træer. På vej ud mod spidsen fik jeg ikke styr på en drossel men da jeg på tilbagevejen, ude fra selve vejen, kiggede ind, sad der pludselig to ringdrosler.


Ringdrosler på Gniben, 19. april 2015




Som det første billede viser, så virkede den ene mere brun i det end den anden. Jeg blev kortvarigt distraheret og så syntes jeg de to fugle jeg nu så begge virkede knaldsorte. Fik aldrig rigtig styr på om der var mere end to.

Tidligere havde jeg ude på spidsen haft en flot sortstrubet bynkefugl, der rastede på hegnet sammen med tre stenpikkere. Det er vist første forårsfund derfra i hvert fald fra nyere tid (år 2000+). I 2013 sås en hun ved Overby lyng, godt 10 km længere inde. Og Rørvig halvøen har jo jævnligt haft fugle gennem perioden.

Sortstrubet bynkefugl, Gniben, 19. april 2015

Fik arbejdet mig gennem de fleste krat ned til feriekolonien, og registrerede over 100 rødhalse og 50 gransangere. Oveni disse fine antal var der forårsbebudere af land-og bysvale, rødstjert (3 styk), men spøjst nok ingen løvsanger. En vandrefalk kom også susende forbi med bytte i fangerne.

Så atter en fin og flot dag på Gniben - en overset lokalitet!

Rødhals, Gniben, 19. april 2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar