søndag den 14. oktober 2012

Søndag på Gniben

Var med MFJ på Gniben i dag. Vi synes begge at stedet er en oplagt hit-tragt og har forsøgt os mange gange deroppe, uden at der har været antydning af sibir til stede. Vi er enten stædige eller vil ikke lære af vores erfaringer, så vi fortsætter, således også i dag. Regnen dryppede tungt på vej derop men der var tørvejr da vi ankom. Lidt fuglekonger kaldte fra Søværnets Våbenskoles parkeringsplads men krattene gemte ikke rigtig noget spændende. Tæt på spidsen raster 4,500 ederfugle og nogle suler fisker. På den vestlige strand er der læ og MFJ får øje på en piber i strandkanten. Jeg tror først det er en skærpiber men den kalder lidt anderledes og er for lys. Et skop hentes og vi ser at der er en bjergpiber. Vi tøffer fortsat lidt rundt og hører og ser en korttået træløber. Vi kratlusker lidt adskilt men har ikke mere travlt end at kikkerten løftes når bramgåseflokke kommer henover. Jeg står og følger en flok på 25 fugle, i modlys og med regndråber på kikkerten men når at bemærke at den ene er mørk i hovedet og på bugen men dog ikke synes markant mindre. Walkien kalder og jeg får så MFJs melding om rødhalset gås. Flokken har nu passeret og jeg ser den efterfølgende kun bagfra. Det er lidt overraskende at den rødhalsede ikke virker markant mindre end de omgivende bramgæs. MFJ når også at fange den i skop mens jeg må nøjes med min lidt dårlige obs. Vi tager en kaffe- og frokostpause under næste byge og lusker rundt en lille time til. En ringdrossel kalder fra et tæt krat og flyver på et tidspunkt hastigt ud.

Så kommer et mere massivt udseende regnvejr og vi lukker og slukker. Selv om vi ikke fik de hits vi forventede fik vi alligevel nogle lidt uventede arter i bogen. Vi kommer igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar