søndag den 9. oktober 2011

Søndag ved Sydvestpynten (2) - og et smut på Stubben

Igen denne søndag var jeg med JSP ved Sydvestpynten. Ved ankomst dukkede RT også op. Der var mere gang i den i dag, ovenpå en ret kold nat. Der var bramgåse- og ringdueflokke nær ved og især for duerne, ekstremt fjernt. Lidt op ad dagen da vinden begyndte ovenpå en stille morgen, startede de overnattende våger med at skrue sig op og indtrækket fra Sverige begyndte. Også musvågerne trak både øst og vest om os på ret stor afstand. Jeg noterede 350 musvåger frem til lidt i 12, men der kan godt have været en del flere. En mosehornugle rastede på Kofoeds enge og sad frit fremme. To, måske tre store tornskader var fine og vi fik også trækkende hedelærker i kikkerten, men de sagde knap så meget. Lige før vi skulle forlade posten trak en spidsvinget, klejn kærhøg ud fra Aflandshage, lavt over vandet, og i modlys. En Dude hverken kan eller må begive sig ud i jizzbestemmelse af den karakter, men de øvrige tilstedeværende observatører sagde god for bestemmelsen steppehøg. Godt spottet af RT, der endda kun var bevæbnet med håndkikkert.

Efter at have afleveret JSP og indtaget frokost i privaten cyklede jeg til Stubben. Også her dryssede der i starten lidt våger ind, men det blev kun til en snes stykker. Jeg sik-sakkede lidt rundt i det flade, østlige areal af del I i håb om en sjov piber. Lige pludselig røg en fugl op 20 centimeter fra min skosnude: Enkeltbekkasin! Bette skravl, tavs, fine hvide linjer på ryggen og kort næb og karakteristisk flugtmåde. Den gik ned 100 meter fra opflyvningsstedet. Da jeg efter runden nærmede mig der hvor jeg syntes det måtte være gik jeg en ekstra runde men fik ikke flere obs af den.

Så en hæderlig søndag ovenpå en aflyst lørdagstur til Nordkysten, der kunne have givet en del årsarter. Måtte derfor nøjes med enkeltbekkasinen. Nu står totalen på 239 - pænt men stadig en del op til rekorden fra 2006 på 260.

1 kommentar:

  1. En fugleblog! Jeg er imponeret! Og tak for besøget på min bogblog.

    SvarSlet