lørdag den 22. oktober 2011

Forløsning

Som skrevet i foregående indlæg blev der nogle dage efter at jeg havde været på Mandø i fire dage i træk, fundet en ny art for landet. Og med nøjagtig det scenario vi derude havde skrevet: Megahit, og kun nogle få timer til at højvandet lukkede øen. Det ærgrede mig så meget efterfølgende at jeg ikke rigtig kunne tage stilling til om det var en fugl jeg gad se - den skulle ses! Og da der så også var fundet dværgværling på øen, var der gode muligheder for flerdobbelt kryds.
Sad derfor spændt foran computeren lørdag morgen og ventede på meldinger. Højvandet ville tillade kørsel til øen efter kl 13.15, så med en afgang fra Kbh. ved 10-tiden ville det hele passe. Måtte vente helt til kl. 10.15 før meldingen kom ind: pp! Madpakken var smurt og jeg kom af sted. Nåede Låningsvejen 13.40 og passerede kort før det en flok biler med ornitologer som jeg blot troede ventede på passage. På vej derover så jeg i bakspejlet at TOEV var i bilen bag mig og han havde været sammen med flokken fordi han havde set en sjov tornskade. Beskrivelsen lød mystisk men den blev ikke set godt eller efterfølgende.
Ankommet til Mandø kørte jeg nok en anelse hurtigere end de 25 km/t og ankom til bydigets sydgrænse. Fuglen blev meldt at den var set ca 30 minutter tidligere. Vi var vel en 25-30 mand der stod og spejdede. Lige pludselig blev den set ultra kort efter vel 30-40 minutters venten. Det ultrakorte glimt gentog sig et par gange og efter de første to glimt nåede jeg at få den i kikkerten i 2 sekunder! Krydset var hjemme, men oplevelsen var lidt fesen. Heldigvis blev jeg hængende og efterhånden fik jeg flere gode og relativt langvarige kig på fuglen.

Rødøjet vireo, Mandø, 22. oktober 2011

Her ser øjet ret rødt ud men det er vist en kombination af lys og kamera. Så rødt var det ikke i virkeligheden. Rødøjet vireo, Mandø, 22. oktober 2011
Så gik turen mod samme bydiges nordgrænse hvor dværgværlingen blev set fouragere i et hjulspor lige syd langs diget.
Dværgværling, Mandø, 22. oktober 2011
MFJ var på øen fra dagen før og jeg var ofte i kontakt med ham, men det lykkedes os ikke at mødes. Jeg fik heller ikke set det bryn som var i byen, men dem havde jeg jo heldigvis set nogle stykker af ugen før.

Alt i alt blev mine fuglefrustrationer noget formindsket efter dette twitch, men har brug for at producere noget selv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar