søndag den 13. februar 2011

Perleugle - nabo til min søster

Da der for godt en uge siden blev meldt perleugle fra Klagshamn udde lige syd for Malmö måtte jeg aktivere min søster da hun bor 5 min derfra. Uglen var lidt ustabil de første dage, så hun fandt præcis hvilket træ den plejer at sidde i om dagen, men fuglen var der ikke. Denne viden var god i morges hvor vi som de første ankom til lokaliteten sammen med et andet hold danskere. For med præcis vejledning blev vi gelejdet til stedet og minsandten om den ikke sad der. Vi stod og nød den på respektfuld afstand på ca 10 meter - man vil jo nødig være den der skræmmer den væk. Da jeg lige inden fødselsdagsfrokosten, som var den egentlige årsag til mit besøg, vendte tilbage var der et større leben af folk og nu var man rykket hen på en afstand af 5 meter, uden at det tilsyneladende anfægtede uglen. Det gjorde så også at jeg kunne få et par anstændige billeder af fuglen.

Perleugle, Klagshamn udde, 13. februar 2011
Vi havde i mellemtiden været et smut i Fyledalen for at spejde efter ørne, men det blev ikke til noget. Der havde været både hav- og kongeørne tidligere, men i den halvanden times tid vi havde til rådighed så vi ikke noget. Jeg var ikke skuffet over dagens udbytte, det er mange år siden jeg sidst har set en perleugle, men især min svigerinde havde nok sat næsen op efter lidt større vingefang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar