tirsdag den 1. maj 2012

Restferie

Ligesom sidste år havde jeg en sjat feriedage tilbage ved ferieårets afslutning. Min gode ven JSP havde ligeledes plus på den konto og vi besluttede at birde sammen i uge 17. Målet var oprindeligt Skagen, med sidste års succes i tankerne, men da vejrudsigten i begyndelsen af ugen ikke så Skagen agtig ud, startede vi i Sønderjylland med ophold i Rejsby fuglestation. Ud- eller snarere afviklingen af udsigterne gjorde at vi blev der hele ugen …

Vi startede lørdag den 21. april for via et resultatløst stop i Føvling at ankomme til Ribe egnen lige efter middag. Vi brugte lidt tid på at luske ved Kammerslusen indtil det begyndte at regne. En stor tornskade var bedste udbytte.
Skovsanger, Kammerslusen, 21. april 2012

Stor tornskade, Kammerslusen, 21. april 2012

Vi kunne ikke genfinde de 4 pomeransfugle på Råhede enge mens Gl. Hviding Engsø gav rørdrum og fine blåhals-obs.

Blåhals, Gl. Hviding Engsø, 21. april 2012
Søndag startede vi ved Brøns Møllesø og Kalby skov, inden vi drog til Rømøs nordspids, Juvre. Krattene var rimelig tomme, men de obligatoriske ringdrosler var der dog. Lakolk strand gav alle tre arter præstekrave og en fin yarelli han. Resten af stoppene på Rømø (Lakolk sø, Lakolk klitsø, Verdens ende og Helms odde) var lidet ophidsende. Ved Ballum sluse kunne vi over forlandet se, at der stadig var rigtig mange bramgæs til stede, mindst 20.000 og muligvis endnu flere. På vej hjemad mod Rejsby passerede vi Astrup engsø for første, men ikke sidste gang i løbet af ugen. Ingen af gangene så vi de to sølvhejrer, der ”konstant” blev meldt fra lokaliteten. Vi forsøgte endnu en gang Råhede og fandt der 8 pomeransfugle som vi brugte tid på at nyde.

Pomeransfugle i forskellig belysning, Råhede enge, 22. april 2012

Mandag kørte vi helt til grænsen og prøvede at lytte os frem til en rapporteret savisanger, men det lykkedes heller ikke. Nørresø var usædvanligt fattig på fugle, mens der i Magisterkogen igen var mange bramgæs.

Sortklire, Magisterkog 23. april 2012

Knortegæs, Magisterkog, 23. april 2012
Stor kobbersneppe, Ny Frederikskog, 23. april 2012

Klæggravene gav turens eneste sortterne. Ved Højer sluse var der som altid en mængde sortklirer og en havørn kom forbi.
Havørn, Højer sluse 23.4.2012
Kongens Mose gav trane men ellers ikke så meget og en tur i Draved skov så ud til at blive våd men vi slap, desværre også for de store fugleoplevelser. Tirsdag besøgtes så den legendariske hitø Mandø! Ved ankomst stod en masse bramgæs på diget og i håndkikkert fandt jeg den tidligere udmeldte rødhalset gås. Efter knap 10 minutter lettede alle gæssene, så det var god timing. Ellers var øens krat som blæst for småfugle, eneste fuglekonge var af den rødtoppede slags, som JSP først tog på kaldet og efter lidt kamp fandt vi og så den. Vi kørte efter knap 6 timer på øen, hvoraf vi brugte 1½ i bil pga. regn, til Sneum hvor vi fandt 6 af de op til 13 sorthovede måger der skulle være i hættemågekolonien i år. Vi besøgte midt på eftermiddagen Ribe Østerå men der var som forventeligt ikke nogen nataktive plettet rørvagtel eller savisanger, god lokalitet for arterne. En aftentur omkring Rejsby fuglestation gav fin mosehornugle og 2 ringdrosler.

Da vi nu var begyndt at opgive planerne om et nordtræk langs kysten, brugtes onsdagen til et loop omkring Skjern enge, Vest Stadil fjord, Hvide Sande og Værnengene. Skjern fremviste rovterne, skestorke og fin odder der svømmede hen over åen, mens de sorthalsede lappedykkere var underligt, og totalt fraværende. Har de fundet nye lokaliteter i området? Mellemdybet ved Stadil havde 32 rastende dværgmåger mens et forsøg på havobs ved Hvide Sande gav 139 træk-rastende fjordterner på 10 minutter. På Værnengene så vi en vandrefalk forsøge at slå en gråand. Anden slap væk, men i ret blodig tilstand …

Torsdag blæste det ret meget så efter et vellykket twitch til Ny Frederikskog efter amerikansk pibeand, trak vi indenlands i moserne. Dagen bød på adskillelige regnbyger og efter disse var der stor sang aktivitet, hvilket gav fine løvsanger tal i Sølsted og Skast mose. Den hårde kamp kastede til sidst også fyrremejse af sig i sidstnævnte mose. Rømø blev rundet sidst på dagen men havde ikke meget at byde på i de læ vendte krat vi opsøgte. Fredag blev sidste dag, vi orkede ikke længere det kolde og blæsende forår som stadig blev stillet os i udsigt. Vi satsede stort på Mandø i blæsten men blev ej belønnet. Dog var den rødhalsede gås stadig på øen, denne gang ret tæt på vejen lige efter diget.
Rødhalset gås, Mandø 27.4.2012

Hvidklirer, Mandø Låningsvej, 27.4.2012
Efter endt rengøring var pungmejse, Novrup grusgrav, sidste turart der kom i bogen. Vi endte med 153 arter, hæderligt, men desværre var bedste selvfund rødtoppet fuglekonge, ringdrossel og rovterne, og det er jo lidt magert. Vi var dog ikke begunstiget af vejret, men holdt humøret højt, især på after partyerne i Rejsby fuglestation. Tak til JSP for god tur, og tak til TOEV for opholdet i Rejsby.