søndag den 6. marts 2011

Weekendture

Har haft en rimelig aktiv weekend. Havde for et stykke tid siden aftalt med Torbjørn Eriksen at vi skulle genopfriske vores minder fra Eocheong turen sidste år samt planlægge evt. fremtidige ture sammen. Pga. en anden sammenkomst fredag aften involverende lidt øl, kom jeg ikke supertidligt af sted, så klokken havde passeret 12 før jeg steg af toget i Sorø. Turen gik mod Glænø Vesterfed hvor Torbjørn havde gode minder fra hans seneste besøg hvilket udgjordes af en jagtfalk. Vi havde dog ikke lige bemærket at området er lukket for færdsel allerede fra 1. marts. Vi kørte derefter videre mod Enø/Gavnø/Vejlø via Bisserup havn og nåede op på 10 rastende havørne, heraf 6 i Karrebæk fjord. En 2k fugl vi skræmte op på Vejlø fløj lige hen over hovedet på os i 15 meters højde, nok den havørn jeg har haft tættest på. Kameraet lå på det tidspunkt selvfølgelig i bilen. Vi havde også en stor tornskade på Gavnø så nu har jeg to lørdage i træk set arten, i et år hvor det generelle indtryk ellers er, at der er få fugle.
Søndag vågnede jeg op til endnu en skyfri dag med meget mindre vind end om lørdagen. Inspireret af en sms jeg havde fået om lørdagen tog jeg til Hellebæk for at se om ikke forårstrækket var gået i gang. Og det endte med over 300 musvåger, 5 havørne + yderligere en trækforsøgende og 6 røde glenter, samtidig med at lokale duehøg markerede territorie. Vi var ikke særlig mange fuglekiggere deroppe så der var mulighed for at finde fuglene selv og ikke bare rette skopet ind efter anvisning. Vi stod i læ syd for parkeringspladsen og det var smålunt hele dagen. Som sædvanlig glemte jeg solcremen denne den første hele dag i felten så knoppen er lidt rødmossen, med en skarp linje i panden hvor huen gik ned til!
Der kigges efter en af dagens havørne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar